Hem » Mitt liv » brake through

brake through

Idag har varit en riktigt bra dag på praktiken, jag hade uppföljning kring en uppgift som eleverna fick göra under förra vändan. Vissa av er i min närhet vet att de inte direkt presterade speciellt bra, de flesta fick IG faktiskt, vilket följaktligen krävde en ordentlig uppföljning.

Uppgiften var att de skulle skriva ett referat och de flesta måste helt ha missuppfattat eller helt enkelt inte orkat bry sig om att läsa instruktionerna. Men man blir ju onekligen som kandidat lite skakig när klassen presterar så dåligt under min tillsyn, svårt också när de säger att de förstår men sedan missat vitala delar av uppgiften. Man ställer sig oundvikligen frågan hur dålig lärare är jag egentligen?

Idag hade jag i alla fall uppföljningen, något nervös för att meddela klassen inte bara att så många fått IG utan även att alla skulle göra om det. Väntade mig hårda ord, flygande sudd och förebråelser, men de tog det ganska lugnt (efter den första paniken lagt sig förstås) och blev snarare skärpta.

Genomgången flöt på och det haglade praktiska frågor (ett riktigt Halleluja moment) och det framkom att väldigt många inte alls förstått vare sig hur eller vad som är poängen med ett referat. Jag kan sluta mig till att en av de svåraste frågorna i läraryrket är hur ska man kunna veta att eleverna verkligen förstått? speciellt när de säger att de förstått och sen inte bemödar sig med att läsa instruktionen och upptäcker att de inte förstår alls.

De satte i alla fall igång fint med att be- och om- arbeta sina texter och det kändes i luften att de tog situationen på allvar. Kan vara bra att få IG ibland så att man skärper till sig lite. Känns väldigt skönt för mig att de tog det på allvar, det kan vara lite svårt att komma in som lärarkandidat och hålla i lektioner/uppgifter. Eleverna kan lätt tro att det inte spelar så stor roll och att det är lite lösryckt ur den ordinarie undervisningen, så detta stärker min auktoritet som lärare även under framtida praktik.

En annan sak som skakade min grundvalar lite var när två tjejer säger åt mig att de aldrig lämnade in referatet förra gången. Opsis… jag hade alltså inte fått in uppgiften från två elever och inte märkt det, bottnar sig mycket i att jag inte känner till klassen 100%, glömde att kolla med klasslistan och även det faktum att det var så många som fick IG vilket ledde till en absolut nödvändig uppföljning (tilläggas ska att uppföljning av det slag jag gjorde inte var något som ingick i den uppgift vi fått från Universitetet, jag hade bara en väldigt tur som hade utrymmer att få göra det) vilket i sin tur ledde till att min handledare inte förde in betygen i sina papper… man kan säga att jag lärde mig en läxa, min handledare sa också att dessa tjejer tenderar att ”smita” lite ibland något som även stärker min tes att de förmodligen inte tog uppgiften på riktigt allvar pga att jag är lärarkandidat.

Det var i alla fall en väldigt rolig lektion att hålla idag, vi ska fortsätta imorgon också, jag känner att jag lärt mig väldigt mycket och eleverna kommer också lära sig mycket vilket är det viktigaste. Ser fram emot att hålla fler lektioner och uppgifter och det är skönt att känna att man kommer någon vart i utbildningen vad det gäller undervisning. Vi får ju liksom inte riktigt lära oss hur man håller lektion på universitetet, där får vi teorier bakom och ämneskunskaper, då är det skönt att faktiskt få känna hur jag   utvecklas som lärare i klassrummet man blir lätt lite vilsen i sin lärarroll annars.

Det ska bli väldigt intressant att få läsa deras nya referat :razz:

One Comments to “brake through”

  1. grattis till att din lärarroll stärkts ytterligare!

    Jag kan ju meddela att överraskningarna att eleverna inte förstått (det man trodde att de förstod) tenderar att HAGLA! jag står med hakan i backen rätt ofta. Nu är det oftast enstaka elever som inte hänger med.. men med pannan i djupa veck och engagremang så löser det mesta sig.

Leave a Reply

(måste anges)

(måste anges)